Borgerens hjem - en arbejdsplads

Alle boliger hvor ansatte udfører et arbejde er på samme tid et hjem og en arbejdsplads.

Læs mere her.

  • For at du kan modtage hjælp, skal dit hjem være indrettet hensigtsmæssigt, så arbejdet til enhver tid kan planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i henhold til Arbejdsmiljølovgivningen. Den levenrandør, du har valgt til at udføre din hjemmehjælp, vil foretage en arbejdspladsvurdering.

    • At der er gode adgangsforhold
    • At der er hensigtsmæssig belysning inde og ude
    • At der er god plads, der hvor du skal hjælpes (omkring møbler, seng, og toilet/bad)
    • At de hjælpemidler, der er nødvendige for at de ansatte kan arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, er tilstede
    • At du ahr de rigtige rengøringsmidler og redkaber
    • At de ansatte ikke løfter, men kun forflytter
    • At det aftales mellem den ansatte og borgeren, hvor borgernes husdyr opholder sig, mens den ansatte er i hjemmet.
  • Adgangsvejen til din bolig skal være belyst i mørke, så den ansatte nemt kan orientere sig. Gangarealer skal være plane og uden risiko for at falde.

  • den ansatte skal let kunne se at udføre de forskellige opgaver, samt orientere sig rundt på relevante steder i hjemmet, båede i de lyse og de mørke timer.

  • Der skal være plads nok til at arbejde på alle måder kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt for den ansatte. Hvis der ikke er tilstrækkelig med plads, skal der rykkes rundt på nuværende møbler. det kan være nødvendigt at udføre opgaven i et andet værelse.

  • de hjælpemidler, der skal bruges for at udføre arbejdet, stiles til rådighed af kommunen, dette kan være el-seng, lift, kørestol, badestol osv. Skal der bruges hjælpemidler med hjul under, kan det være nødvendigt at fjerne dørtrin og tæpper. Det kan være nødvendigt, at der er 2 personer til stede for at løse opgaverne. det kan være nødvendigt at afholde undervisning i hjemmet i brug af hjælpemidler.

  • Der skal være adgang til:

    • Karklude, støklude og gulvklude
    • Gulvskrubbe og fejekost med lange skafter
    • Funktionsdygtig støvsuger med langt skaft
    • Fejeblad og gulvspand med et godt håndtag

    Som hovedregel må personalet kun anvende:

    • Opvaskemiddel
    • Universalrengøringsmiddel
    • Eddike til afkalkning
    • Toiletrens
  • At medarbejderen skal forflytte frem for at løfte betyder, at du skal hjælpe til så meget som muligt.

  • medmindre andet aftales, må der ikke ryges, men medarbejderen er i hjemmet.

Sidst opdateret 05.03.2019

Del denne side med verden eller bare en ven på Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn eller mail.

Fandt du siden nyttig?