Borgerens hjem - en arbejdsplads
Alle plejeboliger skal fungere både som et hjem og en arbejdsplads.
Læs mere her.
-
For at du kan modtage hjælp, skal dit hjem være indrettet hensigtsmæssigt, så arbejdet til enhver tid kan planlægges, tilrettelægges og udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i henhold til Arbejdsmiljølovgivningen.
-
- At der er gode adgangsforhold
- At der er hensigtsmæssig belysning inde og ude
- At der er god plads, der hvor du skal hjælpes (omkring møbler, seng, og toilet/bad)
- At de hjælpemidler, der er nødvendige for at de ansatte kan arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt, er tilstede
- At de ansatte ikke løfter, men kun forflytter
-
Den ansatte skal let kunne se at udføre de forskellige opgaver, samt orientere sig rundt på relevante steder i hjemmet, båede i de lyse og de mørke timer.
-
Der skal være plads nok at arbejdet på alle måder kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt for den ansatte. Hvis der ikke er tilstrækkelig med plads, skal der rykkes rundt på nuværende møbler.
-
De hjælpemidler, der skal bruges for at udføre arbejdet, stilles til rådighed af kommunen, dette kan være el-seng, lift, kørestol, badestol osv. Skal der bruges hjælpemidler med hjul under, kan det være nødvendigt at fjerne tæpper. Det kan være nødvendigt, at der er 2 personer til stede for at løse opgaverne. Det kan være nødvendigt at afholde undervisning i i lejligheden i brug af hjælpemidler.
-
Medarbejderen skal forflytte frem for at løfte. Det betyder, at du skal hjælpe til så meget som muligt.
-
Der er må ikke ryges når personale er i lejligheden. Plejehjemmet kan stille luftrensere i lejlighederne hvor der bliver røget. Forbrug af el til luftrenser afholdes af pågældende beboer.